Foreningen Straatag er en interesseforening for dig, der selv har stråtag og /eller ønsker at være med til at bevare alle stråtage på almene, fredede og bevaringsværdige bygninger af betydning for den danske bygningskultur.

Håndværkerdage på Frilandsmuseet i Lyngby.

Lørdag den 12. og søndag den 13. maj var Foreningen-Straatag til Håndværkerdage på Frilandsmuseet i Lyngby.

Weekendens arrangement på Frilandsmuseet var en god oplevelse for foreningen og de fremmødte medlemmer. Det småregnede dog lidt lørdag, så der kom dog ikke så mange. Der var dog besøg af flere foreningsmedlemmer men også andre interesserede kom.

Søndagen var vejret meget bedre, og der kom mange mennesker, så foreningens bestyrelsesmedlemmer (tækkemand Finn Kuno Nielsen og undertegnede) var næsten konstant optaget af at tale om stråtag og bindingsværk til en hel del medlemmer, men også mange andre var interesserede. I løbet af søndagen blev der også tækket på en af udlængerne, hvilket også var et stort trækplaster.

Vi blev taget godt imod af museets folk, der af egen drift havde aftalt, at ville levere forskelligt tækkeværktøj mv. til vores stand, og vi blev venligt introduceret til arrangementet. Vi oplevede, at de gerne ville have os med som en del at teamet og fik rundvisning i de øvrige fags arbejdende stande i stationsbyen. Desværre havde ingen af os kamera med.

Med venlig hilsen Bestyrelsesmedlem Leif Martin Jensen

Image is not available

Brand er en alvorlig sag for alle, særligt gamle uerstattelige bygninger og i særdeleshed stråtækte bygninger. Selvom der ikke er dokumenteret bevis for, at stråtækte huse brænder oftere end huse med fast tag, er det en alvorlig sag.

Image is not available

Foreningen tager årligt på flere spændende ture rundt i landet for at se på historiske bygninger med kompetente håndværkere og andre videnspersoner, hvor vi kigger på, hvordan vi selv kan være med til at bevare vores smukke stråtækte bygningskulturarv.

Image is not available

Vi samler mange gode råd til hvordan du vedligeholder dit smukke gamle hus, ligesom vi altid kan henvise til kompetente firmaer og personer, der kan hjælpe dig. Tag et kig ind på vores sider om vedligeholdelse eller kontakt vores bestyrelse.

Det kræver lang uddannelse og godt håndelag at lægge et stråtag rigtigt