temadage

Afholdt temadag i Farum lørdag den 29. april 2017. "Nye Hjem i Gamle Huse".

46 medlemmer så, hørte og besøgte udvalgte huse og gårde i om omkring Farum Landsby.  Alle sammen bygninger som i de senere år er blevet genopført og renoveret med det formål at fungere som moderne, nutidige hjem samtidig med, at der er taget store hensyn til husenes og gårdenes oprindelige egenart og byggestil. Mortenkaffe og frokost var der også tid til.

Kålundhuset,Kålundvej 29.  Om huset siges, at det er det ældst beboede hus i Farum. Huset er snart indflytningsklart efter en grundig planlagt indvendig omdannelse til en moderne bolig. Huset, som har direkte forbindelse via en lille sti til Farum kirke er nok Landsbyens bedst kendte og mest fotograferede hus. Familien fortalte om husets historie samt viste fotos fra renoveringsprocessen.

Præstegårdslængerne ved Farum Gamle Kirke, som efter en gårdbrand i 2011 blev genopført, indviet i 2014 og indrettet til moderne administrations- og mødelokaler for kirken. Den ældste del af præstegårdslængerne, som kan dateres til bage til ca. 1650, undgik heldigvis branden og rummer i dag konfirmandstue.

Kålundvej 18. Beliggende centralt i landsbyen lige overfor præstegårdslængerne. Huset har netop gennemgået en fantastisk flot og gennemtænkt renovering. Familien, som ejer huset og selv har stået for renoveringen, fortalte og illustrerede med fotos, hvorledes projektet er gennemført. Huset er indstillet til "Furesø By og Lands” bevaringspris for god byggeskik 2017.

IMG 95022017 01 16 Kaalundvej 18 tdp

Sejlgården.  Gårdens historie kan føres mindst 400 år tilbage, dog ikke den nuværende bygningsdel. Historien fortæller, at Sejlgården var gård nr.1 i landsbyen i forbindelse med den første jordopmåling af Danmark, som gennemførtes ved enevældens indførsel. Sejlgården med længerne blev i 2011 ombygget til moderne lejligheder.

Billede 1: Kålundhuset. Billede 2: Kålundvej 18