Temadag Vestfyn

Temadag på Vestfyn den 13. juni 2015

Lad det være sagt med det samme; denne temadag er måske lidt nørdet men forhåbentligt interessant for de, der gerne vil vide lidt mere om vort lands kulturhistorie. Vi vil bruge lørdagen til at stille skarpt ind på Vestfyns historie og byggeskik med særlig fokus på den vestfynske sulegård og de vestfynske landsbyer.

Program:

Kl. 10:00 Vi mødes på Askhøj, Møllegyden 18, Brændekilde, 5250 Odense SV. Det er en fredet 4-længet sulegård, der er indrettet ualmindeligt smagfuldt som ”mødested” og med et par bed & breakfast-lejligheder. Her starter vi med morgenkaffe og rundstykker – og et powerpointforedrag om dagens tema. Det bliver også lige til en rundvisning på stedet.

Kl. 11:00 Vi kører vestover igennem det smukke landskab til den prægtige Ørslev kirke, som vi ser nærmere på. Den er bl.a. kendt for at have nordens ældste dåbsfad. I Ørslev kigger vi også lige på den 4-længede Ørslev Østergård, hvorfra kører til Håre Bjerge, et pragtfuldt fredet område, hvor vi ser Danmarks bedst bevarede højryggede agre.

Kl. 12:30 eller måske lidt senere spiser vi frokost – og fortsætter til Husby ved Wedellsborg. Her får vi lov til at se den smukke fredede Gammelgård, der er sat forbilledligt istand.

Kl. 13:30 eller måske lidt senere er vi i Voldtofte, som er de fynske sulegårdes absolutte højborg, og her vil vi se nærmere på 3-4 stykker af disse – og i øvrigt se lidt på de problematik-

Kl. 15:30 - måske kl 16:00 alt efter hvordan tingene har udviklet sig, siger vi farvel efter en begivenhedsrig dag.

Praktisk information:

Foreningen sørger for kaffe, rundstykker og senere for frokost og drikkevarer. Turen forudsætter kørsel i egen bil, men hvis der er behov kan der eventuelt arrangeres ”samkørsel” i en eller anden udstrækning.

Tilmelding nødvendig – og skal ske senest 31. maj 2015 på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. . Der er begrænset deltagerantal.

Deltagerbetaling: kr. 100,- pr. deltager, som indbetales på foreningens konto 0828- 0000075647 med angivelse af navn og antal deltagere.