KongsgaardenTemadag lørdag den 28. september 2019

Mødested: Kongsgården, Strandvejen 11, Vester Broby, 4180 Sorø

Tidspunkt: kl. 10:00

Velkomst og morgenkaffe med rundstykker på Kongsgården. En repræsentant for ”Kongsgårdens Venner” vil fortælle den spændende historie om baggrunden for etablering af Kongsgården som ”et levende gårdmuseum”, hvorefter vi får mulighed for at se det velbevarede gårdanlæg i typisk sjællandsk bindingsværk. Tillader vejret – og tidsplanen – det vil der også være mulighed for at gå en tur i det smukke kulturlandskab ned imod Susåen, der støder op til gårdens jorder.

Ca. klokken 12:00: øl/vand og en sandwich

Herefter kører vi til Vrangstrup Kirke, Vrangstrupvej 71, 4171 Glumsø hvortil vi ankommer ca. 10 minutter senere. Den meget lille middelalderkirke er blandt landets mest stemningsfulde kirker og meget smukt beliggende ved Susåen. Kirken er først og fremmest kendt for sine kalkmalerier fra 1400’tallet.
Fra Vrangstrup kører vi forbi den tidligere præstegård i Alsted og det ligeledes fredede legathus – to smukke stråtækte bygninger. Vi stopper og kigger på bygningerne, hvorefter vi fortsætter til Kirke Fjenneslev, Langtoftevej 3A, 4173 Fjenneslev hvor vi besøger den middelalderlige kirke, der er kendt for sine tvillingetårne og det dertil knyttede knyttede sagn.

Deltagerbetaling: kr. 100 for medlemmer af Foreningen Straatag og kr. 150 for ”ikke medlemmer”.Skal indbetales på konto 0828-0000075647 med teksten ”28. sept.” – og navn og deltagerantal. Betalingen skal ske senest den 22. september.

Tilmelding: Skal ske på formularen her under senest den 22. september

Vær opmærksom på, at der kan blive tale om begrænsning af deltagerantallet! Så derfor vil det være klogt at foretage tilmelding hurtigt.

Please type your full name.
Invalid Input
Invalid email address.