Foreningen Straatag er en interesseforening for dig, der selv har stråtag og /eller ønsker at være med til at bevare alle stråtage på almene, fredede og bevaringsværdige bygninger af betydning for den danske bygningskultur.

Temadag på ved Juelsminde lørdag den 15. oktober 2016

Program:

no1

Mødested kl. 10.00:

Johannesminde, Købmagervej 1, Stourup, 7130 Juelsminde

Kl. 9.30-11.00:

Velkomst med kaffe og rundstykker i den store genopbyggede proprietærgårdslade, der er indrettet til firmaarrangementer, møder etc. i tilknytning Til Danmarks Ferguson Museum

Vi hører om gårdens historie og restaureringen af laden m.v., hvorefter vi hører et foredrag om den lille grå fergusontraktor, der revolutionerede dansk landbrug. Efter dette får vi en rundvisning i museet, der har ca. 250 traktorer.
Derefter får vi frokost og kører videre til...

Kl. 13.00:

Tønballegård, Tønballevej 1, Snaptun, 7130 Juelsminde

Her ser vi den fredede tidligere proprietærgård, der i dag ejes af Skov- og Naturstyrelsen og anvendes som naturskole m.v. Det er et spændende bygningsanlæg med flotte stråtækte kampestensbygninger fra 1870 og en hovedbygning fra 1886 i italiensk villastil tegnet af den kendte arkitekt Hector Estrup.

Der arbejdes fortsat på at udvide arrangementet med et besøg på endnu en spændende ejendom i området. Lykkes dette, vil det kunne læses her under omtalen af arrangementet.

Tilmelding skal foretages senest den 11. oktober til foreningens formand, Torben Lindegaard Jensen via e-mail Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
eller på tlf. 66 11 69 18/27 29 26 81.

Der kan evt. blive tale om at begrænse deltagerantallet, så det er først til mølle! Derfor er det også vigtigt, at du, hvis det bliver nødvendigt, melder afbud, så en anden kan få din plads!

Gebyr for deltagelse: kr. 100 pr. deltager. Beløbet bedes indbetalt på foreningens konto 0828-0000075647. Tekst: eget tlf.nr. (helst mobilnummer) + navne på deltagere.

no4no3no2

Image is not available

Brand er en alvorlig sag for alle, særligt gamle uerstattelige bygninger og i særdeleshed stråtækte bygninger. Selvom der ikke er dokumenteret bevis for, at stråtækte huse brænder oftere end huse med fast tag, er det en alvorlig sag.

Image is not available

Foreningen tager årligt på flere spændende ture rundt i landet for at se på historiske bygninger med kompetente håndværkere og andre videnspersoner, hvor vi kigger på, hvordan vi selv kan være med til at bevare vores smukke stråtækte bygningskulturarv.

Image is not available

Vi samler mange gode råd til hvordan du vedligeholder dit smukke gamle hus, ligesom vi altid kan henvise til kompetente firmaer og personer, der kan hjælpe dig. Tag et kig ind på vores sider om vedligeholdelse eller kontakt vores bestyrelse.

Det kræver lang uddannelse og godt håndelag at lægge et stråtag rigtigt