*TEMADAGEN FULDBOOKET. Der kommer snart informationer om endnu en tur i maj måned. Denne gang på Fyn*.

”Oplev det spæde forår på Sydsjælland lørdag den 8. maj”. (Optaget)

Denne temadag er helliget de små landsbymiljøer på Sydsjælland. Vi kører ad små veje, gennem nyudsprungne bøgeskove og langs den blånende Præstø fjord. Der er meget at se på, men vi tager os god tid og gør holdt ved steder, som Hanne Juul-Dam og John Kunze kender godt fra deres færden i det daglige, hvor de selv bor og arbejder.

Program:

Vi mødes til morgenkaffe og rundstykker på Balle Strand, Balle Strandvej 38, 4735 Mern klokken 09:30, hvor der bliver udleveret kørselsvejledning. Derefter besøger vi Poul Marcussen, et af foreningens medlemmer, der bor i et bevaringsværdigt fiskerhus, som blev redder fra totalt forfald for få år siden og nu er en dejlig helårsbolig med en unik beliggenhed.

Herfra kører vi nordpå og får et kort kik på den fredede husflidsskole på Kragevigvej 13, 4720 Præstø.

Vi fortsætter til landsbyen Roneklint ved Præstø Fjord, hvor vi besøger Niels Østergaard, Roneklintvej 40 og ser landets fornemste samling af gammelt håndværktøj. Niels Østergaard har netop udgiv et bogen ”Ældre træværktøj”.

I Roneklint holder vi frokostpause med udsigt til Præstø Fjord. Foreningen er vært ved sandwich og lidt at drikke.

Herefter går turen videre til en fantastisk, stråtækt bindingsværkslade ved Beldringe gods, Hastrupvej 3A, 4720 PræstøVi ser nærmere på laden både indvendigt og udvendigt. Bevaringsforeningen i Præstø har ”reservedelslager” i laden, og der er muligheder for at gøre et godt køb i gamle smedede dør- og portebeslag m.m.

Vi slutter af i landsbyen Snesere, som har ikke mindre end 3 fredede bygninger: et tromlehus, en rytterskole og ”en overraskelse”. Og er der tid til det, besøger vi også Snesere kirke og præstegård, og slutter af med en kop kaffe på Delhøjgården, Bårsevej 23, Snesere - Gøngehøvdingens gård. Vi påregner at turen slutter ca. kl. 16:30.

Tilmelding: Alt optaget

Deltagelsen koster: kr. 200,- per person. Beløbet indbetales via MobilePay 22782 – eller på konto: reg.nr.: 0828 0000075647. Navn og deltagerantal anføres som tekst.

Beldringe lade 3Husflidsskolen 1Snesere sprøjtehus

Please type your full name.
Invalid Input
Invalid email address.