Vi har nået deadline for tilmeldingen til denne spændende tur.
Hold øje med hjemmesiden for ture i fremtiden.

Samlingskraft er et By og Land Danmark projekt, støttet af Realdania.

Samlingskraft logo sort 2000 px transparent baggrund 002

SamlingskraftAA

Husby Tanderup Borgerforening og Støtteforeningen for Ejby Lokalhistoriske Forening har i samarbejde med Foreningen Straatag arrangeret en tur til Brenderup Højskole, Oregård og Enghavegård. Tirsdag den 24. okt. Kl. 09.30 – 15.00. Vi mødes på Brenderup Højskole, Stationsvej 54, 5464 Brenderup kl. 09.30.Turen er gratis og tilmeldingen er efter først til mølle-princippet.

Der vil blive serveret kaffe + kage samt være rundvisning ved Martin Burlund og Anders Boisen. Efter rundvisningen bliver der serveret frokost, inden vi begiver os videre til Oregård og Enghavegård.

Brenderup Højskole hører hjemme i kredsen af nyere højskoler. Den blev grundlagt i 1986 og har fællesskaber på tværs af kulturer, nationaliteter og bæredygtige værdier som fokus. Brenderup Højskole har en lang tradition for at invitere elever ind fra hele verden.

Oregård er en lille smuk og spændende herregård med en hovedbygning fra omkring år 1600. Ejeren, Stig Benzon, har gennem mange år virket utrætteligt for at redde de gamle danske husdyrracer. Det er der mange gode grunde til, og det vil han gerne fortælle om.

Enghavegård i Bro ejes af Brøgger Andkjær, som på forbilledlig vis har istandsat og vedligeholdt gårdens gamle bindingsværksstuehus, som er blandt Fyns smukkeste. Formand for Foreningen Straatag, Torben Lindegaard, vil fortælle lidt om bindingsværksbygninger og den specielle bindingsværkstradition på Nordvestfyn.