Årets sidste temadag blev en succes, og alle 3 steder vi besøgte blev understøttet af interessant indførelse i stedernes historie.
32 deltog i dagen, der trods vi kan mærke vinteren nærmer sig, forblev tør. Du kan læse om stederne herunder.

Mødested: Høgdal, Høgdalvej 4, 8653 ThemHøgdal 3
Vi starter kl. 10:00 med kaffe og rundstykker. Herefter fortæller Hanne Buch om stedet og historien - og viser rundt i bygninger og omgivelser i et par timer, hvorefter vi spiser frokost med en øl/vand.

En lille firelængede gård fra 1700/1800tallet ligger gemt dybt inde i skoven og tiden har stået stille siden den sidste af de to brødre, der ejede stedet, døde i 1976. Stedet fortæller historien om landbrugs- og skovdrift i gamle dage.

Klostermølle Klostermøllevej 48, 8660 Skanderborg
Vi regner med at være på Klostermøllen ca. kl. 13:00 efter en køretur på 20 minutter. Efter ankomsten tager vi en gåtur rundt imellem de mange smukke og fredede bygninger, der udgør nærmest et lille bysamfund, hvor den 90 meter lange trælade (tørrelade) er den klart mest spektakulære bygning, men også vandmøllen og de mange administrationsbygninger m.v. er fine.
Ligesom tilfældet er ved Høgdal, er der tale om en enestående kombination af natur- og bygningskvaliteter.Klostermølle 4

Den genfundne bro, Vestbirkvej 2, 8740 Brædstrup
Efter en køretur på ca. 13 km, som vel tager 15 minutter, er vi fremme ved Den genfundne bro fra 1899. Jernbanebroen er et fornemt stykke ingeniørkunst forsvandt i 1929, men blev fundet igen i 2014. Broen er 13 m høj, 50 m lang og går hen over Gudenåen. Jesper Sandgaard er guide og vil fortælle den utrolige historie om broen.

den genfundne bro jesper rais 2019 8 800px

Klostermølle 7