Balle Strandvej 38
4735 Mern

B3

I det lille fiskerleje Balle Strand lidt nord for Kalvehave på Sydsjælland, ligger Vordingborg kommunes måske ældste hus.
Huset var dømt til nedrivning i 2017. Men et årvågent medlem af Foreningen Stråtag og Bevaringsforeningen i Præstø fik nys om planerne og købte huset, som mest af alt lignede en ruin.

Vordingborg kommune var glade for planerne om at bevare og restaurere huset og gav et tilskud på kr. 500.000 fra Landdistriktspuljen. Så langt, så godt.

Efter 3 års hårdt arbejde af ejer og tækkemand og restaureringskyndig er huset nu indflytningsklart. Som det sidste blev der lagt mønning med ålegræs fra Møn.
Morgenstemningen ved Balle havn er malerisk og smuk med udsigten over Stege Bugt mod Nyord.

Og en erhvervsaktiv fisker røgter sine garn, som tidligere generationer i det lille fiskerhus har gjort gennem flere hundrede år.

BS2BS1

BS3